June 18, 2009

~RAKAN MUDA WAWASAN DESA, SABAK BERNAM~

Pada 14-16 jun yg lalu aku n geng telah menyertai Program Rakan Muda Wawasan Desa under Sekreteriat Rakan Muda Uniten yg telah diadakan di Kg. Desa Permai, Sabak Bernam, Selangor..aku tak tahu plak wujud kelab ne..igtkan tak ada..haha..sekarang kami dengan rasminya jadi member club ne disebabkn pengorbanan yg kami telah lakukan..memang dasyat tul nak betul2 smpi ke hari program 2..mcm2 kami tempoh..pe yg aku taw..aku bengang dengan YB (kami punya HEP)..sebab dia la kami terpaksa tempoh sume neyh..huh!!

Sebelum bertolak ke Sabak Bernam kami bermalam dlu di uniten, Bangi..merasa jugak aku sampai cna..dlu penah pegi.tapi tyme kecik2 lg..tak bape ingat dah..


kat station bus bahau..
naik bus lompat2 wo ke bangi..
isyh3x..

berlatarkn masjid uniten..
sonok ye dpt blja kat cni..
nape la aku t'campak kat muadzam nun??


HARI PERTAMA (ahad, 14 jun 2009)

Seawal 10a.m lagi kami telah berkumpul di perkarangan masjid uniten bangi..dan dlm kul 12p.m kami bertolak ke sabak bernam.sesampai di sna, kami telah dijemput ngan paluan kompang.mcm pengantin plak kami rasa..hehe..kemudian diteruskan dengan majlis penyerahan anak angkt kepada org kampung..kami disambut dengan ramah mesra oleh mak2 angkat kami..aku n yani (dak yg aku xpenah kenal sblm ne) telah mendapat keluarga mak ecah..mak dh menyediakan tempat tido kami.cian adik2..dyorg terpaksa korban bilik tido dyorg tuk kami berdua..time kacih adik2..sebelah mlm ye bermula aktiviti kami iaitu sayangi adikku..wat xtvt ngan adik2 angkat kami..pas2, ad persembahan real kuda kepang..dasyat..mmg dasyat..huhu..

de masjid uniten..

umah di uniten bangi..
sebelum b'tolak ke sabak bernam..
aku, kak arie n kak anum..

hahaha...
ada pape nak komen??

nape muka aku mcm 2??
buruk eh..huhu..
majlis penyerahan anak angkat.

pelajar2 yg bakal jd anak agkt
penduduk kg desa permai..

biQa n ariel..
james mak bond..haha..

ariel yg handle adik2 ne..
pening gak r ngan dyorg ne..

b'sme adik2 tyme xtvt sayangi adikku..
happening r dyorg ne..

eh, ada pe kat cna nun??
kuda kepang kot.


HARI KE-2 (isnin, 15 jun 2009)

Dah 2 hari kami duk kat kg ne..hari ini diteruskan dengan aktiviti gotong-royong kampung..kami telah dibahagikan kepada 2 kumpulan..kami telah ditugaskan untuk membersihkan masjid..masjid tu bersih je..so, tak ada la susah sgt kami wat keje..lgpon siak2 surau 2 xsuruh kami wat kerja pembersihan sgt..rugi r dyorg..kami2 ne dah la tengah bersemangat waja..tak bagi kami kerja plak..rugi2x..kemudian, kami pergi ke tempat rawatan bekam lintah..eii..geli2..tak nak r cite..huhu...sebelah petang ye plak kami wat persediaan tuk mlm kebudayaan mlm nti..last minute py plan..mlm 2 mmg berterabur je dikir barat yer..mcm pe ntah..haha..tyme mlm kebudayaan 2 ada sekali BBQ...sedap yer..ada kerang n ikan bakar..yam3x..


yea!!
inilah cleaner2 yg berjaya..
cik bom naek nimbus 2000.. :D

gotong-royong di masjid kg..
tp yg penting b'gambo..haha..

muka xcitet wat gotong-royong..
contohi la kami.. :p

lintah yg kekenyangan..
mcm nk meletup je upeya..

ratu-ratu lintah..
jd tatapan umum..haha..

eeuuu..geli la makdu..
berani tul makdu wat bekam lintah.
klu sekor leh thn r gak..

sawah padi yg luas t'bentang.

anum n kak arie..
main air plak kak arie ne.

mak angkat kami bagi pinjam moto..
pe lagi..round kampong r..

permandangan permai
kg desa permai..
nyaman je duk cni..mengasyikkan..

xde game lain ke nak maen??
belon aje..awai2 aku kalah..huh!

persembahan kuda kepang dari
bebudak kg..
heyyhh!!

persembahan dikir barat dr uniten..
dikir barat pki bj kurung??
xpenah di buat org..

anum bucuk de mlm kebudayaan


HARI KE-3 (selasa, 16 jun 2009) 

hari ini, merupakan hari terakhir kami di kg. desa permai ini..pada sebelah pagi ye kami mengadakan lawatan industri di kg ni..kami pergi melawat tempat pemprosesan kelapa.kelapa2 yang dibuang tempurung itu akan dihantar ke tempat lain untuk diproses menjadi santan..manakala, tempurung2 itu akan diproses menjadi pensel dll..kemudian, kami kembali ke villa homestay 2, dimana pengusaha batik telah setia menunggu kami. kami telah mewarnakn batik dengan menggunakan bakat yg terpendam..batik 2 dh ciap di canting..so, kami warnakn jer... 

stylo r pak cik ne..
tangkap gamba sat..

di tempat pemprosesan kelapa..
manual je kat cni..tempurung kelapa dibuang
sebelum di anta ke tempat lain..

semangat ye muka makdu..
mcm xpenah jmpa kelapa plak..:p

hasil kretif dak2 uniten..
har3x..

batik yg dah ciap di colorkn..
lawa x?ktorg warna sndri taw..xad sp pon tlg..

kusyuk ye dyorg...
mewarna batik yg dh ciap dicanting..

batik yang telah siap..
lawa siot..

aku, cahaya n yani..
bergambar ngan adik angkat

yani n angah..
abang kepada cahaya..

anum bucuk2 lg..hehe..

aku bersama keluarga angkat..
adik2 angkat pegi sekolah..
huhu..

majlis penyerahan ank agkt kembali..
mak, panjang umo kita jmpa lagi yea..

heyhh!!!!
kuda kami b'lari, gagah berani..

heyyh!!!!kuda kepang..
trademark kg desa permai..


Ini merupakan pengalaman yang bermakna bagi aku..banyak menda aku dapat dari program ne..memang amat berbaloi dengan pergorbanan yg kami buat..antaranya...
  • famili angkat aku bukannya org berada.tapi dyorg masih sudi amek aku n yani jadi anak angkat dyorg..dari situ aku dapat sesuatu iaitu kekayaan tu tak penting..yg penting kebahagiaan..thanx mak coz sudi sedia mcm2 tuk kami..kami really appreciate that.
  • kg 2 memang besh..dikelilingi ngan sawah padi..tapi banyak nyamuk la..sakit gile bila kena gigit..bkn ye gatai..
  • ada sorg ne perangai dia tahpape skit..aku awai2 tgk dia dh memang meluat ngan dia..pe aku dpt...jgn b'perangai mcm 2.mencapap xtentu pasai..bkn ye sume org ske..
  • ketua kg 2 betoi2 sempoi..even, dia ada gelaran DATO' tapi gaya dia xmcm seorg dato' pown..klu aku jd wakil rakyat aku akn mencontohi beliau ne..
  • hubungan aku ngan kwn2 pown semakin erat..program ne memang telah mengeratkan hubungan kami ngan dak2 ex-fondation..walau xde la rapat sgt.tp bley r...
  • sebab program ne bespren aku majuk ngan aku..mn tak ye..xrply msg dia.bz 1..ngan penat lg..msg pon bl nk tido je..msg2 t'lelap..penat aku pujuk dia..bp hri ntah dia majuk..huhu..sori rul..org janji xwat lg..kot..haha.
  • setiap mlm diadakan pertunjukan kuda kepang..bkn just tarian kuda kepang, tapi yg real py..yg smpi tak sedar diri 2..menggerunkan la..

2 jela yg mampu aku cite kn..jenuh tul nk post en3 kli ne..isyh3x..pesanan aku, join la xtvt2 mcm ne..dr join xtvt2 yg xmrndtgkn manfaat kpd kita..sekian....

4 comments:

nicky bear said...

best nya...rugi anyh x leh join..:'(
nti sem dpn2 anyh leh r join..
umah anyh da der maid..
anyh x ssh nk blk awl2..hehehehe...

haifa said...

haha..
xpe2..laen kli anya join ea.
ad lg kot sem dpn..
anya jd bby sitter ea..
ptt r..huhu.

Anonymous said...

bgs nyer budak tu pujuk besprend dia.

haifa said...

mesti la..
org 2 je yg jual mahal..
bkn main majuk yer..
gigit kang br taw..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...