April 14, 2010

~JIWA KANAK-KANAK~

Tiap kali balik kampung je..nak tiap kali g umah pengasuh aku tyme kecik2 dulu merangkap juga opah n atok sedara aku..mesti ada je cite masa aku kecik2 dulu diungkit..aku panggil dyorg Tok Ba n Pah..sebelah umah je pon..Alhamdulillah..walaupun umur dah meningkat tua, mereka masih sihat walafiat.


Cite yang selalu dyorg selalu sonok bercerita..

  1. Cite aku selalu kejar Tok Ba tu bila dia naik moto..walaupun dah jauh pn aku kejar jugak.sambil nangis2 n jerit TOK BAAAA!!!!!!hahaha...sampai kadang2 tu dia terpaksa tolak motor jauh2 pastu baru stat moto 2...punya tak nak bagi aku ikut..
  2. Cite pasal aku jatuh sungai..kalu ada anak dyorg skli, dia pon mula la nokok-nambah jugak..sekali tu ktorg nak g jemput anak dia, Mak Ma balik dari keje.jemput kat Jeti Sayong tu..Maklum la, tyme tu Jambatan Sultan Abdul Jalil tu tak buat pon lagi.turun ke jeti 2 tuk naik bot ada la rantai2 yg jadi penghadang supaya tak ada org jatuh la konon ye..aku pegi la main kat rantai 2..hanyun punya hayun rantai tu..tup tup aku kat bawah(sg la bwh 2 n penuh ngan batu2 sg.)..tak tak rasa pape pon.tak sakit..nasib baik la tyme 2 air cetek..kalu x, mmg dh tamat la riwayat aku di bawa arus sg. Perak 2.. Tok Ba pon ngan kelam-kabut yer trun ke bawah...cuak dier..tp bila tgk aku tak nangis dia pon cool la balik kot..haha
  3. Lagi 1 cerita pasal aku selalu terantuk kat kayu bila naik buaian..kecik2 besa la kan..tido dlm buaian..yg Tok Ba aku tu plak suka sgt buai laju..mana la aku tak terantuk..sbb tu la kot aku ni smpi ke besor selalu pending je..haha
  4. Kalu ada Mak Ma tu plak dier selalu ungkit yg aku ni selalu melambatkn dier g keje..mana tak yer bila Tok Ba nak anta dier je aku mula la nak nyibok..pantang gerak sikit Tok Ba 2..bila dah gerak naik moto 2 ciap la aku..mesti kena cubit yg tersangat perit yer..lantak la janji dapat ikut..hua3x
Tu jela sedikit sebanyak cite2 tyme aku kecik2 dulu..banyak betul kenangan2 yg dulunya pahit dah jadi manis sekarang..rindu betul zaman2 kecik dulu..buat la pape pon..enjoy je..tak peduli pon perasaan org lain..cukup la tu dulu..wassalam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...